Akibat Melupakan Dakwah

Ketika agama hanya sampai di mulut, maka sudah pasti hanya akan menjadi bahan perdebatan tanpa amal, setiap orang merasa dirinya paling benar, saling menghujah dan merasa diri atau kelompoknya ahli syurga dan orang-orang di luar kelompoknya menjadi ahli neraka, begitu juga ketika agama hanya di letakkan di otak, maka kita cenderung untuk mengotak-katikkan agama seakan merasa diri lebih hebat dari Tuhan, seolah-olah ingin berkata bahwa Tuhan tidak mengerti perkembangan zaman, NAUZUBILAH MINZALIK semoga Allah swt memberikan hidayah-Nya, kalau pun sampai tidak mendapatkan hidayah semoga Allah swt hancurkan orang-orang tersebut seperti Allah swt hancurkan umat-umat terdahulu.

....Lantas dimanakah seharusnya kita meletakkan Agama? tidak lain dan tidak bukan kita seharusnya meletakan agama di hati kita. Agar kita menjalankan agama dengan penuh kehati-hatian sebagaimana Rasulullah saw dan para sahabatnya menjalankan agama... ..Sesungguhnya tidak ada yang paling penting baik di dunia yang sementara mahupun kelak di akhirat yang selama-lamanya selain perkara Agama. Sesuatu akan ada nilainya jika di sandarkan kepada agama. Sebuah karpet seberapa pun mahal dan indahnya kalau tidak di sandarkan kepada agama , maka tak ubahnya seperti hamparan yang siapa saja boleh memijaknya, harta di letakan di hotel mewah sekalipun, tapi mana kala karpet tersebut di sandarkan kepada agama, maka tak sembarang orang boleh memijaknya selain orang-orang yang suci dari najis seperti karpet-karpet surau / masjid, begitupun dengan kertas, begitu juga kertas jika di sandarkan kepada Agama , maka kertas tersebut akan memiliki nilai yg tinggi contohnya kertas yang ditulis ayat-ayat alqur’an, maka kertas tersebut akan di letakan di tempat yang tinggi , membacanya pun dengan menggunakan adab, coba bandingkan dengan kertas surat kabar , sehari di baca besoknya sudah jadi pembungkus... ..Begitu juga dengan manusia, apabila ada agama di dirinya maka kemuliaanlah yang akan dirinya terima baik di dunia yang sementara maupun di akhirat yang selama-lamanya.

.. ..Suadaraku , ketika suatu benda sudah tak terpakai lagi maka hanya ada 2 perkara yang akan terjadi, yang pertama benda itu akan hancur oleh waktu atau benda tersebut akan di kitar semula menjadi benda yang lain. Manusia pun tak ubahnya seperti benda. Ketika manusia tak digunakan lagi untuk agama maka hanya ada dua pilihan, Allah swt hancurkan atau Allah swt abaikan dirinya dalam kubangan maksiat dan kelak diakhirat baru Allah swt masukkan dirinya kedalam neraka... ..Saudaraku , agama tak hanya cukup di perdebatkan dan di seminarkan tapi perlu di dakwahkan, di bicarakan setiap hari, jumpa manusia sampaikan kemahaKuasaan Allah, keHebatan Allah, bahwa Allah yang Menghidupkan, yang Mematikan, yang Memberi Rezki, yang memberi Manfaat dan Mudharat, semua makhluk berhajat kepada Allah swt sedangkan Allah swt tidak berhajat kepada makhluk. Lagi dan lagi sampai tiada lagi, hari demi hari sampai tiada hari kita menceritakan tentang kebesaran Allah , kita bicarakan berita-berita akhirat , sesuatu yang pasti dan akan terjadi, sesuatu yang ada di atas langit dan di bawah bumi sesuatu yang pasti suatu masa kita akan lalui, hanya dengan membicarakan perkara-perkara akhirat iman kita akan meningkat, hanya dengan mendakwahkan agama hidayah akan tersebar.

Islam tidak akan hidup hanya dengan pemerintahan, Islam hanya akan hidup dengan dakwah, dan hidayah akan tersebar sejauh mana kita mendakwahkan agama. Setiap orang Islam tanpa kecuali harus buat dakwah, kerana kerja dakwahlah yang dahulu Rasulullah saw dan para sahabatnya buat. Tidak seluruh sahabat Nabi Alim ( ahli Ilmu ), Tidak seluruh sahabat Nabi Hafiz ( hafal alqur’an) TAPI seluruh sahabat nabi Da’i(dakwah Illallah). apabila mereka memeluk Islam, sejak itu juga mereka sedar, ada tugas besar yang harus mereka lakukan, bagaimana untuk menyelamatkan umat dari azab Allah dan masuk ke syurga-Nya.

Hari ini banyak sekali ahli-ahli dalam banyak bidang keduniaan diteladani dan sangat di sanjungi, hari ini juga sangat sulit untuk mencari orang-orang yang ahli masjid, dimana hati dan fikirannya selalu terpaut kepada masjid, berfikir bagaimana setiap masjid di muka bumi hidup amalannya sebagai mana masjid pada zaman Rasulullah saw.

Hari ini sebahagian besar manusia sedang menuju kepada neraka-Nya, mereka sudah teramat jauh dari agama, masjid kehilangan peminatnya, tapi sayangnya kita masih diam duduk menyaksikan kehancuran umat tanpa mahu berfikir dan ambil peduli. Umat sudah kehilangan kehebatannya, dahulu siapa yang tidak mengenal, Abu Bakar ash-Shiddiq, Umar bin Khattab, Utsman bin Affan, Ali bin Abi ThÄlib, tapi sekarang kemana hilangnya kehebatan yang dulu ada pada diri umat, hilang berganti dengan menggunungnya kemaksiatan yang mereka lakukan. Apakah kita tidak kasihan beribu-ribu orang mati setiap hari tanpa membawa iman dan itu bererti azab Allah swt telah menunggu mereka.

Wahai saudaraku mari bangun dari tidur yg panjang, bangun dari kemaksiatan yang tak berkesudahan, mari sama-sama bangkit, jadikan dakwah menjadi kerja utama kita, mulai detik ini niatkan dalam hati untuk memberikan seluruh hidup kita untuk mendakwahkan agama, dimanapun kita berada kita dakwahkan agama, jadikan kerja agama sebagai kerja kita, jadikan maksud hidup kita hanya untuk agama.

Ya Allah maafkanlah hamba-Mu, telah lama hamba Mu melalaikan tugas besar ini, Ya Allah , ampuni kami , Pergunakanlah semua orang islam untuk kerja agama-Mu.

Ya Allah maksiat telah mengepung kami dan kami tak sanggup menghadapi ini semua tanpa bantuan-Mu. Ya Allah kukuhkan kaki jamaah yang sedang bergerak di jalan-Mu, satukan hati dan fikir mereka, lindungi anak dan istri mereka, cukupkan keperluan mereka, jadikan Engkau tempat kami bergantung.

Ya Allah jadikan dakwah maksud hidup kami, hidup untuk dakwah, dakwah sampai mati dan mati dalam dakwah. Ya Allah matikan kami ketika sedang menyeru umat kepada-Mu, matikan kami dalam medan dakwah, berangkatkanlah kami ke hujung-hujung pulau terpencil untuk jumpa umat, untuk menyampaikan agama-Mu. Ya Allah hantar kami keseluruh alam, berangkatkan kami dengan atau tanpa perantaraan asbab. Amin...

Share/Bookmark

capcusss

Download